RÉSUM TEMA ENRABIADES. Escola de
pares dimarts 6/03/2018
-
Enrabiades,
rebequeries, pataletes, rabioles, burreres...molts sinònims d’un mateix fet.
-
Enrabiada ve de ràbia, una emoció tan vàlida com qualsevol altra. No hi ha emocions
bones i dolentes, el que cal és aprendre a gestionar-les bé.
-
Les rebequeries o enrabiades, formen part natural del desenvolupament de
l’infant, sobre tot entre els 12-18 mesos i els 3-4 anys. El seva intensitat
o freqüència tindrà a veure en una sèrie de factors facilitadors.
-
Les rebequeries són fruit de la sensació d’impotència que sent l’infant per no poder-se
sortir amb la seva.
-
A nivell psicològic, quan l’infant s’enfada, el
sistema límbic (conegut com cervell mamífer o emocional) pren el control,
deixant en segon pla al neocòrtex o cervell racional. És per això que es fa
impossible dialogar o entrar en raó en aquest moment. Aquí pren importància el “Temps fora” (Time out).
-
Les
enrabiades es produeixen fonamentalment per:
-Manca de recursos comunicatius de
l’infant a aquestes edats.
-Insatisfacció dels desitjos.
-Manca de temps d’espera.
-Manca de somni i altres necessitats
bàsiques.
-Manca de normes i límits adequats.
-Situacions estressants i excés
d’estímuls.
-Estres dels adults.
-Caràcter de l’infant.
-Etc.
-
Què es pot fer per prevenir-les?
-Establir rutines diàries.
-Establir normes i límits clars,
coherents i d’acord a l’edat.
-Anticipar-nos a la conducta no
desitjada. Estar atents i preveure abans que tot “se’n vagi de mare”.
-Ser flexible a l’hora de dir “no” i
contemplar altres alternatives.
-Prioritzar el què és o no important
i sobre el què volem insistir.
- Què podem fer davant una
rebequeria?
-
Assegurar-nos de que no es pugui fer mal a si mateix o als altres o
trenqui alguna cosa.
- Ignorar i esperar que es
calmi. Normalment són cridades d’atenció.
- Adaptar les nostres
expectatives envers l’infant, segons sigui el seu moment evolutiu.
- Entendre la seva dificultat
i no atribuir mala intenció als seus actes.
- Amor incondicional.
- Confiança en nosaltres i la
nostra capacitat de gestionar la situació.
- Pensar creativament i
connectar amb el seu món imaginari .
- Abordar els seus sentiments
i ajudar-li a posar nom al què li està passant.
- Els premis i castics:
- Davant un càstig sovint no hi
ha un aprenentatge. El nen només es queda en que l’han castigat.
- El xantatge o fer les coses a canvi d’altre, només l’ensenya a la vida
moure’s per interès.
RECURSOS I BIBLIOGRAFIA:
-CONTES:
-
Llenas, Anna:”El monstre de colors”. Col·lecció:
Un llibre pop-up. Ed. Flamboyant, S.L. Xina, 2014.
-
D’Allancé, Mireille: “ Vaya rabieta”. Ed. Corimbo. Barcelona, 2001.
-
Bonilla, Rocío: “De quin color és un petó? Animallibres. Edicions Bromera, S.L.
Barcelona,2015.
-
Martí i Sonales, Montserrat i altres: “La margarita té por”. Col·lecció
xiu-xiu. Ed. Nadal.
-
Núñez, M. I Villán, O: “La zebra Camil·la”. Kalandraka editora. Pontevedra,2013.
-
Sánchez Ibarzábal i Llenas, Anna: “Si jo fos un gat”. Estrella Polar.
Grup editorial 62 s.l.u. Barcelona, 2016.
INTERNENT:
-Rebequeries (ppt): https://slideshare.net/violettafamilie/rebequeries.
-Rebequeries en llocs públics(ppT): https://www.youtube.com/watch?v=jwW2BDVfs8.
-Molt enfadats: https://www.youtube.com/watch?v=FMOInztG-MO.
Enquesta d'avaluació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada