dijous, 15 de març del 2018

Escola de Pares (Enrabiades)


RÉSUM TEMA ENRABIADES. Escola de pares dimarts 6/03/2018

-          Enrabiades, rebequeries, pataletes, rabioles, burreres...molts sinònims d’un mateix fet.
-          Enrabiada ve de ràbia, una emoció tan vàlida com qualsevol altra. No hi ha emocions bones i dolentes, el que cal és aprendre a gestionar-les bé.
-          Les rebequeries o enrabiades, formen part natural del desenvolupament de l’infant, sobre tot entre els 12-18 mesos i els 3-4 anys. El seva intensitat o freqüència tindrà a veure en una sèrie de factors facilitadors.
-          Les rebequeries són fruit de la sensació d’impotència que sent l’infant per no poder-se sortir amb la seva.
-          A nivell psicològic, quan l’infant s’enfada, el sistema límbic (conegut com cervell mamífer o emocional) pren el control, deixant en segon pla al neocòrtex o cervell racional. És per això que es fa impossible dialogar o entrar en raó en aquest moment. Aquí pren importància el “Temps fora” (Time out).

-          Les enrabiades es produeixen fonamentalment per:
           -Manca de recursos comunicatius de l’infant a aquestes edats.
           -Insatisfacció dels desitjos.
           -Manca de temps d’espera.
           -Manca de somni i altres necessitats bàsiques.
           -Manca de normes i límits adequats.
           -Situacions estressants i excés d’estímuls.
           -Estres dels adults.
           -Caràcter de l’infant.
           -Etc.

-    Què es pot fer per prevenir-les?
           -Establir rutines diàries.
           -Establir normes i límits clars, coherents i d’acord a l’edat.
           -Anticipar-nos a la conducta no desitjada. Estar atents i preveure abans que tot “se’n vagi de mare”.
          -Ser flexible a l’hora de dir “no” i contemplar altres alternatives.
          -Prioritzar el què és o no important i sobre el què volem insistir.

-   Què podem fer davant una rebequeria?
      -   Assegurar-nos de que no es pugui fer mal a si mateix o als altres o trenqui alguna cosa.
     -    Ignorar i esperar que es calmi. Normalment són cridades d’atenció.
     -     Adaptar les nostres expectatives envers l’infant, segons sigui el seu moment evolutiu.
     -     Entendre la seva dificultat i no atribuir mala intenció als seus actes.
     -      Amor incondicional.
     -      Confiança en nosaltres i la nostra capacitat de gestionar la situació.
     -      Pensar creativament i connectar amb el seu món imaginari   .
     -      Abordar els seus sentiments i ajudar-li a posar nom al què li està passant.

-   Els premis i castics:
     -   Davant un càstig sovint no hi ha un aprenentatge. El nen només es queda en que l’han castigat.
   - El xantatge o fer les coses a canvi d’altre, només l’ensenya a la vida moure’s per interès.


RECURSOS I BIBLIOGRAFIA:  
-CONTES:
-          Llenas, Anna:”El monstre de colors”. Col·lecció: Un llibre pop-up. Ed. Flamboyant, S.L. Xina, 2014.
-          D’Allancé, Mireille: “ Vaya rabieta”. Ed. Corimbo. Barcelona, 2001.
-          Bonilla, Rocío: “De quin color és un petó? Animallibres. Edicions Bromera, S.L. Barcelona,2015.
-          Martí i Sonales, Montserrat i altres: “La margarita té por”. Col·lecció xiu-xiu. Ed. Nadal.
-          Núñez, M. I Villán, O: “La zebra Camil·la”. Kalandraka editora. Pontevedra,2013.
-          Sánchez Ibarzábal i Llenas, Anna: “Si jo fos un gat”. Estrella Polar. Grup editorial 62 s.l.u. Barcelona, 2016.
INTERNENT:
-Rebequeries en llocs públics(ppT): https://www.youtube.com/watch?v=jwW2BDVfs8.



Enquesta d'avaluació

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada